Senin, 20 Juni 2011

Penerima Nobel lebih dari Satu Kali

Dari beberapa tahun sejarah dan perjalanan Hadiah Nobel diberikan hanya sedikit sekali yang dapat mendapatkan lebih dari satu kali. Hadiah Nobel diberikan dengan seleksi dan pengamatan yang ketat dan memakan waktu yang lama. Ini dilakukan untuk mendapatkan orang yang tepat dalam bidangnya.

Dalam sejarah Hadiah Nobel, yang pernah mendapatkan anugrahan lebih dari satu kali adalah:

Dalam sejarah diadakannya hadiah nobel terdapat hanya empat orang yang pernah menerima hadiah ini sebanyak dua kali. Mereka adalah:

Marie Skłodowska-Curie
Fizik (1903): Penemuan keradioaktifan
Kimia (1911): Pengasingan radium tulen


Linus Pauling
Kimia (1954): Teori Orbital Hibrid
Keamanan (1962): Aktivisme Perjanjian Pengharaman Ujian Nuklear
John Bardeen
Fizik (1956): Rekaan transistor
Fizik (1972: Teori kesuperkonduksian
Frederick Sanger
Kimia (1958): Struktur molekul insulin
Kimia (1980): Penjujukan nukleotida virus
Selain itu, Jawatan Antarabangsa Persatuan Palang Merah (ICRC) telah menerima Hadiah Keamanan Nobel pada tahun 1917, 1944, dan 1963. Dua hadiah yang pertama itu adalah semata-mata untuk menghargai kerja kumpulan ini semasa perang-perang dunia.
Adik-beradik yang tunggal untuk memenangi Hadiah-hadiah Nobel ialah Jan Tinbergen (Ekonomi, 1969) dan adik lelakinya, Niko Tinbergen (Perubatan, 1973).
Hanya seorang tunggal yang pernah merupakan pemenang Oscar dan Hadiah Nobel. Tokoh Ireland, George Bernard Shawm memenangi Hadiah Nobel dalam Kesusasteraan pada tahun 1925, serta anugerah Oscar untuk "Padanan Skrip Filem Yang Terbaik" pada tahun 1938.
Sumber://dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Hadiah_Nobel


0 komentar:

Posting Komentar

Silahkan memberikan komentar yang bersifat memberikan sanggahan, dan tambahan informasi atau referensi lainnya. Kami mengharapkan ada manfaat bagi anda dari websites ini. Terima kasih banyak atas kunjungan saudara.

Please provide comments that are providing rebuttal, and additional information or other reference. We expect these websites beneficial to you. Thank you very much for your visit.

Twitter Delicious Digg Favorites More