Senin, 20 Juni 2011

Hadiah dan Bidang serta Ciri-ciri dari Hadiah Nobel

Hadiah Nobel selalu diberikan kepada orang yang berprestasi dalam bidang tertentu di seluruh dunia. Ada kategori dan bidang yang menjadi prioritas yang dipandang sangat berperan dalam perdamaian dan kesejahteraan umat manusia.

Hadiah Nobel bidang Kimia
Gambar  Wikipedia

Dalam penyematan Hadiah Nobel meliputi Hadiah dan Bidang sebagai berikut:

1.-Anugerah Mata Pencarian Betul Perlindungan alam sekitar, hak asasi manusia, kesehatan, pendidikan. Didasarkan oleh Jakob von Uexkull pada tahun 1980, hadiah ini disampaikan setiap tahun di bangunan Parlimen Sweden untuk menghargai mereka yang memberi penyelesaian praktik serta dapat menjadi contoh terhadap hal-hal terpenting yang dihadapi oleh dunia pada hari ini.

2.-Anugerah Peringatan Astrid Lindgren. Kesusasteraan kanak-kanak dan pemuda-pemudi Dimulai pada tahun 2002 untuk menghormati Astrid Lindgren, pengarang buku kanak-kanak Sweden, hadiah ini dianugerahkan setiap tahun dengan nilai sebanyak SEK 5 juta (RM2.5 juta).

3.-Fellowship MacArthur. Semua bidang kajian manusia Hadiah ini diberikan oleh Yayasan MacArthur pada setiap tahun, biasanya kepada 20 hingga 40 orang warganegara atau penduduk Amerika Syarikat yang telah "menunjukkan merit luar biasa dan harapan untuk meneruskan dan meningkatkan kerja kreatif mereka". Pemberian hadiah ini tidak mengambil kira umur atau bidang.

4.-Hadiah Alam Sekitar Goldman Perlindungan alam sekitar Anugerah ini ialah anugerah alam sekitar yang paling lumayan di dunia, dan diberikan kepada aktivis-aktivis alam sekitar dari enam kawasan geografi: Afrika, Asia, Eropah, Pulau-pulau, dan Negara-negara Pulau, serta Amerika Utara, Tengah, dan Selatan.

5.-Hadiah Ig Nobel Fizik, kimia, perubatan, kesusasteraan, keamanan. Dikelola oleh jurnal lucu saintifik, Catatan Penyelidikan Mustahil (AIR), hadiah ini yang merupakan parodi kepada Hadiah Nobel diberikan setiap tahun kepada sepuluh pencapaian yang "buat pertama kali membuat orang ketawa, tetapi kemudian menyebabkan mereka berfikir".

6.-Hadiah Kyoto Seni dan falsafah, teknologi lanjutan, sains asas Hadiah ini dianugerahkan pada setiap tahun sejak 1984 oleh Yayasan Inamori, sebuah pertumbuhan bukan untung yang didasarkan oleh usahawan Jepun, Kazuo Inamori.

7.-Hadiah Schock Logik dan falsafah, matematika, seni tampak, muzik Dimulai oleh wasiat ahli falsafah serta ahli seni, Rolf Schock, hadiah-hadiah ini dianugerahkan buat pertama kali pada tahun 1993 di Stockholm, Sweden, dan telah dianugerahkan setiap dua tahun sejak masa itu. Setiap pemenang kini menerima SEK 400,000 (RM 201,500) .

8.-Hadiah Wolf Pertanian, kimia, matematika, perobatan, fisika, seni Dianugerahkan setiap tahun sejak tahun 1978 kepada ahli sains dan ahli seni yang masih hidup untuk "pencapaian terhadap kepentingan manusia dan hubungan persahabatan antara orang-orang... tanpa mengira kerakyatan, ras, warna, agama, jantina, atau pandangan politik".

9.-Pingat Fields Matematika Hadiah ini dianugerahkan pada setiap Kongres Antarabangsa Kesatuan Matematika Antarabangsa kepada dua hingga empat orang ahli matematika yang umurnya tidak melebihi 40 tahun.

Sumber://dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Hadiah_Nobel


0 komentar:

Posting Komentar

Silahkan memberikan komentar yang bersifat memberikan sanggahan, dan tambahan informasi atau referensi lainnya. Kami mengharapkan ada manfaat bagi anda dari websites ini. Terima kasih banyak atas kunjungan saudara.

Please provide comments that are providing rebuttal, and additional information or other reference. We expect these websites beneficial to you. Thank you very much for your visit.

Twitter Delicious Digg Favorites More